Werkgever

Waarom coaching voor je medewerker?

Het is mijn overtuiging dat een goede werkgever, veel kan doen aan het verder stimuleren van de ontwikkeling van de medewerker en aan preventie van bijv. spanningsklachten.

Coaching kan daar een onderdeel van zijn:

  • Als een training te algemeen is voor het probleem of de vraag van je medewerker
  • Als er een diepere ontwikkelvraag ligt, die te persoonlijk is, of teveel tijd vraagt in de werksituatie
  • Als je medewerker niet (meer) geholpen is met adviezen en praktische oplossingen
  • Als je inschat dat er een risico is op aankomend verzuim

Tijdens een coachingstraject werkt je medewerker aan zijn/haar doelen. De doelen stellen we samen met jou vast, of je staat erachter, doordat je akkoord geeft op het voorstel/coachcontract. Je medewerker maakt de stappen die nodig zijn voor zijn/haar verdere professionele en persoonlijke groei. Wanneer de doelen voldoende bereikt zijn, sluiten we het coachingstraject af en doet je medewerker het weer zelf, en samen met jou.

Waarom investeren in de professionele ontwikkeling van mijn medewerker met een buitengewoon kind?
Je medewerker met een buitengewoon, zorgintensief kind is ‘mantelzorger’. Ook als hij/zij zichzelf niet zo ziet. Dit brengt helaas risico’s met zich mee.
Preventie van spanningsklachten is vooral voor deze groep mensen belangrijk en kan veel opleveren. Want de statistieken over ouders van buitengewone, zorgintensieve kinderen zijn helaas niet vrolijk:

  • 78% van de ouders gaat minder werken
  • 60% krijgt een burn-out
  • 60% krijgt relatieproblemen

Bron: Expertisecentrum Mantelzorg

Een van de belangrijke pijlers in het leven is werk. Als je medewerker zich kan ontwikkelen en zich erkend en gewaardeerd voelt, kan hij/zij op andere vlakken van het leven veel aan. Een bijdrage aan de mentale weerbaarheid van je medewerker, draagt bij aan goed werkgeverschap en het voorkomen van nare en dure verzuimtrajecten.

Wat kunt je als werkgever zelf doen?
Met relatief kleine maatregelen en wat aandacht, kun je bijdragen aan goede werkomstandigheden voor een medewerker (ouder van een buitengewoon, zorgintensief kind). Het bieden van wat extra flexibiliteit, tijdelijk minder of meer uren werken, een belangstellende reactie bij een incident thuis, zijn daar voorbeelden van. Ik heb zelf ervaren en gezien bij cliënten dat de werkgever het verschil kan maken tussen gezond doorgaan en verzuim door spanningsklachten. Voor jou als werkgever levert dit soort maatregelen en aandacht een werknemer op die: bovengemiddeld loyaal is en zich bovengemiddeld inzet.